منوی سایت
ورود به سیستم
ایمیل
رمز عبور
 
ثبت نام
 
تبلیغات

نامه رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران به وزیر بهداشت؛ ١٣٩٦/٨/١٤

تعداد بازدید : 25
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۴
0.00
طرح تحول نظام سلامت با وجود دشواری‌هایی که با آن روبه‌رو بوده، توانسته است دسترسی بخش وسیعی از مردم ایران را به خدمات درمانی امکان‌پذیر سازد. در گذشته نه‌چندان دور، در همه دنیا و به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه همسان‌سازی و همراه‌سازی خدمات سلامت روان با سایر خدمات سلامت همواره با دشواری‌های زیادی روبه‌رو بوده است.

جناب آقای دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام
طرح تحول نظام سلامت با وجود دشواری‌هایی که با آن روبه‌رو بوده، توانسته است دسترسی بخش وسیعی از مردم ایران را به خدمات درمانی امکان‌پذیر سازد. در گذشته نه‌چندان دور، در همه دنیا و به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه همسان‌سازی و همراه‌سازی خدمات سلامت روان با سایر خدمات سلامت همواره با دشواری‌های زیادی روبه‌رو بوده است. جمهوری اسلامی ایران از پیشتازان ادغام سلامت روان در شبکه بهداشتی در سطح منطقه بوده و در سال‌های اخیر که گسترش شهرنشینی مشکلات جدید روانی-اجتماعی در کلان‌شهرها به وجود آورده است، وزارت بهداشت تلاش‌های باارزشی را برای گسترش این خدمات و کاربست رویکردهای نوین در مناطق شهری و گروه‌های هدف ویژه آغاز نموده است.
جامعه روانپزشكي كشور افتخار دارد كه در تدوين برنامه كشوري بهداشت روان نقشی فعال داشته و اسناد اين دستاورد‌ها در سازمان جهاني بهداشت منعكس است. علاوه بر اين، روانپزشكان در مديريت كشوري سلامت روان در شرايط بحراني مانند دفاع مقدس، بلاياي طبيعي و حوادث آسیب‌زا دوش‌به‌دوش ساير مسئولان وزارت بهداشت حضوري فعال داشته و به هموطنان عزيز خدمت‌رسانی کرده‌اند. آنان همچنين در برنامه‌های پيشگيري و ارتقای سلامت روان فعال بوده و با سایر فعالان اين حوزه ازجمله روانشناسان باليني در طرح ادغام برنامه سلامت روان كشوري نقشی كليدي داشته‌اند.
انجمن علمی روانپزشکان ایران بر آن است تا در روند بازنگری طرح تحول نظام سلامت، وظیفه خود را در قبال مردم و وزارت بهداشت به انجام رساند. این انجمن از محدودیت‌های مالی طرح نظام سلامت آگاه است و مایل به تحمیل هزینه‌ای سنگین به بودجه وزارتی و بیمه‌ها نیست، و در واقع در پی انتقال منابع از عرصه‌های کم‌اولویت به خدمات دارای اولویت بالاتر و با هزینه-اثربخشی بیشتر است.

الف– پیشنهادهای عمومی:
الف 1. پیگیری مندرجات مکاتبه هیأت‌مدیره سابق انجمن با معاونت محترم آموزشی وزارت به شماره ٧٧/٣١٣٥٧ مورخ ١٣٩٦/٥/٦ و «مشروح و خلاصه اجرایی سند اجتماعی انجمن علمی روانپزشکان ایران در زمینه سلامت روان – ویراست ١٣٩٣» (پیوست).
الف 2. گسترش برنامه‌های سلامت روانی-اجتماعی نوین در ارتباط پیوسته با برنامه کشوری سلامت روان.
الف 3. برقراری ارتباطی پویا میان برنامه‌های دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد با برنامه‌های معاونت اجتماعی تازه‌‌‌تأسیس.
الف 4. ارتقای جایگاه سازمانی دفتر فوق در راستای هماهنگی بیشتر میان جنبه‌های بهداشتی و درمانی مرتبط با سلامت روانی-اجتماعی: درعین‌حال، حفظ و تداوم ساختار سازمانی سلامت روان در کشور به روال تجربه‌شده و صیقل‌‌یافته کنونی واجد اهمیت بسیار است.
الف 5. خاتمه دادن به تأسیس بیمارستان‌های روانپزشکی تک‌‌تخصصی و الزام کلیه بیمارستان‌های عمومی و چندتخصصی دولتی و دانشگاهی به تخصیص ده درصد تخت‌های خود به بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی
الف 6. تخصیص بخشی از بودجه ذکر شده در مصوبه هیأت وزیران (بند «حفاظت و حمایت‌‌یابی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند») به بیماران روانپزشکی.
الف 7. پیگیری ممنوعیت صدور مجوز درمان در زمینه اختلالات روانپزشکی و از جمله اعتیاد (از قبیل مداخلات روان‌درمانی)، خارج از حیطه مدیریت و نظارت وزارت بهداشت
الف 8. پیگیری توقف روند صدور مجوز مراکز درمانی، از جمله روان‌درمانی، توسط سازمان بهزیستی
الف 9. محدود نمودن تولیت و نظارت بر آموزش کلیه رشته‌هایی که به درمان، از جمله درمان اختلالات روانپزشکی، می‌پردازند به وزارت بهداشت
الف 10. پیگیری در مورد مراکز تشخیصی و درمانی که تا کنون مجوز فعالیت گرفته‌اند، از جهت اخذ مجوز از وزارت بهداشت و منوط نمودن ادامه فعالیت آنها به رعایت ضوابط این وزارت (این درخواست پیش از این به‌وسیله انجمن علمی روان‌درمانی ایران نیز مطرح شده است).
الف 11. حمایت از اجرای خدمات ویزیت در منزل و فعالیت مراکز بهداشت روانی مبتنی بر جامعه: این برنامه‌ها، در صورت اجرای درست، حتی در میان‌مدت می‌توانند به کاهش هزینه خدمات از طریق کاهش موارد بستری مجدد بینجامند. همکاری معاونت بهداشتی و معاونت درمان در این زمینه ضروری است.
الف 12. ممانعت از به‌‌کارگیری واژه‌هایی مانند «متخصص» برای کسانی که فاقد «گواهینامه تخصصی پزشکی» هستند. پیشنهاد می‌شود از اصطلاح «حیطه فعالیت» در موارد فقدان مدرک گواهینامه تخصصی پزشکی استفاده شود.
الف 13. علاوه بر دست‌اندرکاران بالینی مانند روانپزشکان، روانشناسان بالینی و روانشناسان سلامت، بهره‌‌‌گیری از خدمات مددکاران اجتماعی و روانپرستاران در شرایطی که بیماران و خانواده‌هایشان دچار مشکلات خانوادگی، شغلی و محیطی هستند بسیار واجد اهمیت است.
الف 14. پيگيري لايحه قانون سلامت روان: لازم به توضيح است كه اين قانون پس از گذر از فراز و نشيب‌هاي فراوان مدت‌هاست در نوبت طرح در كميسيون لوايح دولت است.

 ب– پیشنهادهای مرتبط با بسته‌های خدمتی و تعرفه‌ها:
ب 1. ارجحیت دادن خدمات سرپایی بر خدمات بستری: در حال حاضر سیاست کلی تعیین تعرفه‌ها، عکس آن را تشویق می‌کند از جمله محدود شدن خدمت «مصاحبه و معاینه تشخیصی روانپزشکی» (کد ٩٠٠٠٤٥) به موارد بستری.
ب 2. تهيه و اجرای راهنماهای بالینی براي درمان اختلالات روانپزشکی، با راهبری فنی انجمن علمی روانپزشکان ایران، و با تأکید بر ممانعت از به‌‌کارگیری نادرست مواردي كه شواهد علمي گسترده یا اجماع كافي براي کارآمدی آنها وجود ندارد؛ از قبیل نوروفیدبک و نقشه مغز.
ب 3. تعیین تعرفه‌های ویزیت در منزل و برنامه‌های جامعه‌نگر.
ب 4. حمایت از پوشش مناسب بیمه‌ای انواع خدمات روانپزشکی سرپایی و روان‌درمانی‌ها.
ب 5. حمایت از تقویت نقش روانپزشک در کلینیک‌های ترک اعتیاد.
انجمن علمی روانپزشکان ایران آمادگی دارد تا پیشنهادهای تفصیلی خود را در همه زمینه‌های فوق‌ ارائه نماید.

دکتر مریم رسولیان
رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران

رونوشت:
- معاونت محترم اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- مدیر محترم دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

منبع :
ارسال کننده :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال
35°44'11.5"N 51°23'41.2"E