منوی سایت
ورود به سیستم
ایمیل
رمز عبور
 
ثبت نام
 
تبلیغات

قربانیان تعرض جنسی

تعداد بازدید : 14
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۴/۲۰
0.00
هميشه زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد تا مدت‌زمانی همه به آن موضوع می‌پردازند و بعد دوباره انگار مشکلات را فراموش می‌کنیم و حرف‌های کارشناسی هم دیگر شنیده نمی‌شود.

 دکتر میترا حکیم شوشتری، فوق‌تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان

هميشه زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد تا مدت‌زمانی همه به آن موضوع می‌پردازند و بعد دوباره انگار مشکلات را فراموش می‌کنیم و حرف‌های کارشناسی هم دیگر شنیده نمی‌شود. شاید مهم‌ترین مشكلي که در مورد آگاهی‌دادن به بچه‌ها و نوجوانان وجود دارد این است که در برخي دستگاه‌ها سیاست انکار را در پیش‌گرفته‌ایم و تصور می‌کنیم که مشكلات کودک‌آزاری جنسی سری فقط در قشري خاص اتفاق می‌افتد. درصورتی‌که کودک‌آزاری جنسي می‌تواند در هر طبقه اقتصادي‌اجتماعي رخ دهد و به‌نظر می‌رسد زمان آن فرا رسيده است كه گام‌هایی مؤثر براي پيشگيري از اين آسيب برداريم. وقت آن رسيده است كه به‌جای انكار كردن و متهم ساختن فرد يا گروهي، به اقدامات پيشگيرانه مبادرت كنيم و اين چيزي نيست جز آموزش مناسب و به‌جا.
از ديرباز هرگاه براي جلسات آموزش‌وپرورش به مدرسه‌ای قدم گذاشته‌ام، براي انتخاب موضوع براي آموزش والدين مسائل جنسي را خط قرمز مدارس عنوان کرده‌اند؛ خط قرمزي كه بچه‌ها در خلوت خود به‌راحتی از آن عبور می‌کنند و ما را انگشت‌به‌دهان می‌گذارند. بايد توجه داشت كه دسترسي بچه‌ها به تكنولوژي، موجب وسعت اطلاعات جنسي آن‌ها شده و بچه‌ها اين اطلاعات را با هم مبادله می‌کنند.

مراکز آموزش‌وپرورش يكي از مهم‌ترین محل‌های آموزش محسوب می‌شود. وقتي بچه‌ها در مورد كاركرد بخش‌های مختلف بدن در دروس خود مطالبي را فرامی‌گیرند زمان مناسبي است كه برخي اطلاعات ساده ردوبدل شود. اين آموزش اگرچه ساده به نظر می‌رسد، درصورتی‌که توسط فرد آگاه صورت نگيرد، گاه زیان‌های جبران‌ناپذیری را به بچه‌ها وارد می‌کند.
اولیای آموزش‌وپرورش (معلمان و مشاوران) باید در اين زمينه آموزش ببينند که چطور با بچه‌ها در مورد مسائل جنسی صحبت كنند و بدانند با بچه‌هايي روبه‌رو هستند كه هر يك داستان زندگي متفاوتي دارند. بايد توجه داشت كه بچه‌ها با نيازهاي مختلف و با والدين متفاوت زندگي می‌کنند پس بايد بدانيم چگونه به سؤالاتشان پاسخ بدهيم. لازم است بچه‌ها بتوانند به مربیان خود اعتماد كنند و مشکلات و سؤالاتشان را با آنها بازگو نمایند.

نکته بعدی که اهمیت زیادی دارد این است که مهارت‌آموزی با دانش تفاوت می‌کند؛ دانش یعنی انواع و اقسام مهارت‌های اجتماعی كه اگر در اینترنت جستجو کنیم به‌راحتی به آن دسترسي پيدا می‌کنیم، ولی این‌که چه‌طور باید در موردش با بچه‌ها حرف زد نیاز به مهارت دارد.
 از سوي ديگر خانواده‌ها نيز بايد به بچه‌ها اجازه حرف زدن بدهند. گاهي بچه‌ها اعتراض می‌کنند اما اين صداي اعتراض توسط كسي شنيده نمی‌شود.

یکی از مراجعين من كودكي بود که معلم موسيقي او را آزار جنسي می‌داد. توجه كنيد که آزار جنسي می‌تواند اشكال متفاوتي داشته باشد كه در این مورد کودک‌آزاری به‌صورت نشان دادن تصاوير برهنه به كودك بود. كودك چندین بار گفته بود که تمایلی برای یادگیری موسيقي ندارد ولي والدینش این عدم تمايل را به‌حساب تنبلی می‌گذاشتند. دوري عاطفي كودك از والدين و ترس از آنها، مانع از ابراز واقعيت شده بود.

اميدوارم اين نوشته را به‌حساب اين نگذاريم كه بايد صرفاً یک پکیج آموزش جنسی را به برنامه مدارس اضافه كنيم، زيرا هر کودکی نیاز به یک نوع آموزش دارد و دادن اطلاعات زیاد گاه می‌تواند مخرب باشد.در پايان ذكر اين نكته را ضروري می‌دانم كه توجه به ‌سلامت روان ديگر كودكاني كه در آن مدرسه خاص درس می‌خوانده‌اند نيز از اهميت بالايي برخوردار است. بچه‌ها در اين موارد ممكن است احساس خطر كنند و در هر محيطي احساس عدم امنيت نمایند. پرداختن بدون حاشيه به اين موضوع می‌تواند از شدت آسيب ساير کودکان بكاهد.

 

منبع :
ارسال کننده :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال
35°44'11.5"N 51°23'41.2"E