انجمن علمی روان‌پزشکان ایران

انجمن جهانی روانپزشکان در سال ۱۹۹۸، شاخه­‌ای با عنوان سلامت روان شهری تاسیس کرد که در حال حاضر حدود ۴۰ عضو از کشورهای مختلف جهان دارد. کمیته سلامت روان شهری در انجمن علمی روانپزشکان ایران در سال ۱۳۹۶ تاسیس شده است.
هیچ داده ای یافت نشد
هیچ داده ای یافت نشد
هیچ داده ای یافت نشد

دکتر مریم معصومی

دبیر کمیته پیش‌گیری از خودکشی

دکتر مریم طباطبایی‌مطلق

عضو انجمن

دکتر ونداد شریفی

رییس کمیته سلامت روان شهری

دکتر سیدوحید شریعت

رییس انجمن

دکتر همایون امینی

عضو انجمن

دکتر عادله عسگری‌دریجانی

دبیر شاخه قزوین

دکتر مریم رسولیان

عضو هیات مدیره

ظرف سال­‌های نه چندان دور، برای اولین بار در تاریخ شاهد آن خواهیم بود که اکثریت جمعیت کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه، در شهرها ساکن ­می‌شوند. این به آن معناست که ظرف ۳۰ سال آینده جمعیت شهری دو برابر خواهد شد. بنابراین از جمعیت ۱/۸ میلیارد نفری دنیا در سال ۲۰۳۰، حدود ۵ میلیارد نفر در شهرها ساکن خواهند شد و ساکنان محله‌­های شلوغ به ۲ میلیارد نفر خواهد رسید. تحولات پیش رو سبب تغییرات چشم‌گیری در محیط زندگی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی انسان‌­ها خواهد شد که نمی‌توان از مضراتش در مقابل فوایدش چشم­‌پوشی کرد. شهرنشینی سبب تغییر سریع در ساختار اجتماع انسانی شده، پایداری روابط بین­ فردی را برهم می­‌زند، ارتباط‌­های مستقیم انسانی را کاهش می­‌دهد و کنترل­‌های اجتماعی را به چالش می­‌کشد، که همگی می­‌تواند باعث افزایش احتمال بروز اختلال و کاهش سلامت روان افراد شهرنشین شود.

انجمن جهانی روانپزشکان در سال ۱۹۹۸، شاخه­‌ای با عنوان سلامت روان شهری تاسیس کرد که در حال حاضر حدود ۴۰ عضو از کشورهای مختلف جهان دارد. کمیته سلامت روان شهری در انجمن علمی روانپزشکان ایران در سال ۱۳۹۶ تاسیس شده است. حیطه­‌های فعالیت کمیته به شرح زیر است:

  • برقراری ارتباط موثر با سازمان­‌های مردم نهاد، مدارس و موسسات آموزش عالی برای ارتقای سلامت روان در کلان شهرها و حومه با اولویت حاشیه­‌نشین­‌ها.
  • جلب حمایت سازمان­‌های تاثیرگذار در در ارتقای سلامت روان و نیز سازمان­‌های تاثیرگذار در طراحی و بازسازی فضاهای شهری و ترویج­‌گری سلامت روان در کلان شهرها و حومه با اولویت حاشیه­‌نشین­‌ها از طریق آنها.
  • ایجاد کارگروه­‌های تخصصی در زمینه سلامت روان شهری برای ارایه مشاوره، آموزش و ترویج پژوهش در این زمینه.
  • برگزاری دوره­‌های بازآموزی برای روانپزشکان در مقوله سلامت روان شهری و برگزاری دوره‌­های آموزشی برای ارتقای دانش و مهارت‌های عملی دست­‌اندرکاران سلامت روان در کلان شهرها و حومه.
  • ارایه مشاوره‌های علمی و تخصصی به نهادهای مسوول در زمینه سلامت روان مانند سازمان بهزیستی، شهرداری و اداره سلامت روان وزارت بهداشت.
  • تهیه سندهای مرتبط با سلامت روان در کلان شهرها و حومه برای استفاده روانپزشکان وسایر دست‌اندرکاران سلامت روان.

رییس: دکتر مریم رسولیان

دبیر: دکتر ندا مسجدی

اعضا: دکتر شبنم اسدی

دکتر ایدا باوند

دکتر مهسا برون

دکتر پورشاد ضرابیان

دکتر پریا جلیلی خیاوی

دکتر فرزانه دهقانی

دکتر مینا دهقانی

دکتر مهرناز رضوانی فرد

دکتر الهام روحی

دکتر سید وحید شریعت

دکرت شهاب شیرخدا

دکتر مریم عباسی نژاد

دکتر منصوره کیانی دهکردی

دکتر مریم محققی

دکتر عاطفه محمدجعفری

دکتر مریم نقیب

دکتر فاطمه محبی

وب‌سایت و شبكه‌هاى مجازی آموزش عموم انجمن عبارت است از:

 www.iranmentalhealth.com
Twitter: IranMentalHealth
/https://www.instagram.com/iran.mentalhealth