انجمن علمی روان‌پزشکان ایران

جوایز در مسیر بازنگری و احیا

 

وضعیت برگزاری سه جایزه‌ی یداللهی، داویدیان، و اخوینی در همایش سالیانه‌ی سال ۱۴۰۳ در جلسه‌ی هیات مدیره انجمن علمی روان‌پزشکان ایران بررسی شد.

در این جلسه که روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد، دبیر انجمن گزارشی از دوره‌های قبلی جوایز و شیوه‌نامه‌های موجود برای برگزاری آن‌ها ارائه نمود. در ادامه هیات مدیره با بررسی مشکلاتی که در اجرای برخی جوایز در دوره‌های گذشته وجود داشته و باعث وقفه در برگزاری برخی آن‌ها همانند جایزه‌ی دکتر افشین یداللهی شده، مصوب نمود شورای سیاستگذاری این جایزه طبق شیوه‌نامه تشکیل و بازنگری شیوه‌ی اجرایی جایزه را جهت طرح در مجمع عمومی ۱۴۰۳ در دستور کار قرار دهد.

 

تاریخچه‌ی کوتاه جایزه‌های انجمن

با افزوده شدن جایزه‌ی دکتر پورافکاری، تعداد جوایزی که انجمن علمی روان‌پزشکان ایران به طور انحصاری یا در همکاری با دیگر سازمان‌ها اعطا می‌کند به چهار جایزه و نشان رسیده است.

اولین جایزه‌ی انجمن، جایزه‌ی استاد داویدیان بود، که طی ۷ سال گذشته بدون وقفه و حتی در طی همایش‌های برگزار شده در دوره‌ی کووید اعطا شد. این جایزه که در دو بخش دستیاران و روان‌‌پزشکان جوان اهدا می‌شود، به ابتکارات یا ایده‌هایی تعلق می‌گیرد که به شکل مساله محور جهت حل یک مشکل در حوزه سلامت روان عمومی یا بهبود فضای آموزشی طراحی شده باشد. دبیر پنج دوره اول جایزه دکتر امیرحسین جلالی دبیر دوره ششم دکتر علی ثاقبی، و دبیر دوره‌ی هفتم دکتر بنت الهدی موسوی بود.

پس از مرگ تراژیک دکتر یداللهی جایزه‌ی افشین به منظور تقدیر از تلاش‌های افردی غیر روان‌پزشک برای کاهش انگ از طریق فعالیت‌های اجتماعی و داوطلبانه یا رسانه، هنر و فرهنگ تاسیس شد. این جایزه در دور اول به انجمن احبا، در دور دوم به بهاالدین خرمشاهی، در دوره‌‌ی سوم به سروش صحت و در دوره‌ی چهارم به عادل فردوسی‌پور رسید.

دبیر جایزه در دور اول دکتر ارسیا تقوا، سپس دکتر حمید یوسفی، دور سوم دکتر سید محسن ضمیر و دور چهارم دکتر مریم طباطبایی بود. دور پنجم جایزه یک بار در مهر ۱۴۰۱ علت شرایط اجتماعی همراه با همایش آن سال لغو شد و نهایتاً بنا به دلایلی تصمیم بر آن شد که در طی همایش سال ۱۴۰۲ دور پنجم برگزار نشود. شیوه انتخاب فرد منتخب هر سال که از طریق معرفی تعداد نامزد و رای گیری عمومی انجام می‌شود همواره مورد نقد و پرسش‌هایی بوده است. از این رو و به دلایل دیگری هیات مدیره تصمیم گرفت بازنگری شیوه‌نامه جایزه را به عنوان تکلیف اول کمیته‌ی جدید سیاست‌گذاری جایزه تعیین نماید.

نشان اخوینی جایزه دیگر انجمن، ابتکار کمیته‌ی نوروسایکیاتری است، و به نام ربیع بن احمد اخوینی به منظور قدردانی و تشویق پژوهش‌ها و خدمات در زمینه نوروسایکیاتری در نظر گرفته شده است. اهدای اين جايزه در نخستین سمینار نوروسایکیاتری ایران پس از بررسی هیأت‌ داوران در دو بخش پژوهش و خدمات انجام گردید و قرار بود برگزارى آن هر دو سال يكبار باشد، که البته چنین نشده است.

جایزه‌ی پورافکاری اما قرار شده هرسال یا دوسالانه به آثار مکتوب که توسط روان‌پزشکان تولید شود و گام ارزشمندی در جهت توسعه‌ی سلامت روان و ارتقای سواد سلامت روان بردارند، اهدا شود.

انجمن روانپزشکان ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *