انجمن علمی روان‌پزشکان ایران

چهارمین کنگره‌ی روانکاوی و روان‌درمانی پویای ایران

چهارمین کنگره‌ی روانکاوی و روان‌درمانی پویای ایران

زیستن و اندیشیدن در جهانی ناآرام

 

ابهام در چشم‌انداز و وضعیت کنونی انسان در زمان تداوم همه‌گیری کووید ۱۹، هراس از همه‌گیری‌های آتی، تهدیدات زیست-محیطی ناشی از جدی گرفته نشدن گرمایش زمین، مساله‌ی جنگ و احتمال جهانگیر شدن آن و حتی وقوع جنگ هسته‌ای در کنار نژاد پرستی، آوارگی، پناهندگی و مهاجرتهای قومی، همراه با تورم و مشکلات اقتصادی، جهانی چنان ناآرام رقم زده است که زیستن و اندیشیدن در آن همچون تلاش برای فکر کردن در میانه‌ی آتش است.

جامعه‌ی روانکاوی دیگر بار با چالش‌ها و پرسش‌هایی نهادین روبرو گشته است: آیا روانکاوی و روان‌درمانی پویا در جهانی چنین

نامطمئن که وحشت بیماری و مرگ آرامش خاطر را از همگان ربوده است همچنان ممکن و موثر خواهد بود؟

آیا روانکاوی همچون دوران جنگهای جهانی اول و دوم خواهد توانست همگام با جامعه برای یافتن راهکارهایی نوین و سازگار با نیازهای بشری قدم بردارد؟ آیا پرداختن به بخش‌های ناشناخته و نیمه تاریک ذهن بشر و تالش برای همگن ساختن و آشتی دادن دنیای درون و بیرون در شرایط کنونی به واقع کمک کننده است؟ چرا که هجوم بی‌وقفه‌ی اتفاقات و وقایع دنیای خارج چنان پررنگ و تاثیر گذار است که موقعیت روانکاو و روانکاوی‌شونده در اتاق درمان را با مختصاتی ویژه روبرو ساخته است.

ما در کنگره‌ی چهارم روانکاوی و روان‌درمانی پویای ایران در پی آن هستیم که با پردازشی روانکاوانه به چالشهایی که نه فقط ایرانیان بلکه تمامی جهانیان را در برگرفته به طرح پرسش‌هایی کلیدی در کنار یکدیگر بپردازیم و با همدلی و همفکری به جستجوی پاسخهایی در سطوح مختلف تئوری و عملی گام برداریم.

حیطه‌هایی که کنگره‌ی چهارم به آن خواهد پرداخت عبارتند از:

🔖 گرمایش زمین و تغییرات زیست‌محیطی

🔖 مهاجرت و پناهندگی

🔖 جنگ، آوارگی و تعارض‌های قومی-نژادی

🔖 نژادپرستی

🔖 پاندمی

🔖 افول همبستگی اجتماعی

🔖 عصر دیجیتال و روابط انسانی

🔖 جهان ناآرام و سرنوشت نسل آینده (کودکان و نوجوانان امروز)

🔖 نظریه و تکنیک روانکاوی در جهانی ناآرام

🔖 تغییرات تاریخی در نظریه و تکنیک روانکاوی

🔖 روانکاوی و روان‌درمانی از راه دور

📨  ایمیل کنگره

info@psychiatrist.ir

📞 تلفن‌ دبیرخانه: ۸۸۳۳۶۷۲۶،۸۸۲۲۳۲۴۲ ،۸۸۲۲۳۲۹۲

 

همراهی فدراسیون جهانی روان‌درمانی‌ با چهارمین کنگره‌

سزار آلفونسو رییس فدراسیون جهانی روانکاوی در پاسخ نامه‌ی دکتر امیر حسین جلالی ندوشن دبیر علمی کنگره‌ی چهارم همراهی فدرسیون جهانی روان‌درمانی با کنگره را اعلام نمود. در این مکاتیه ذکر شده:

” فدراسیون جهانی روان‌درمانی‌ می‌پذیرد که حامی کنگره شما باشد. شما می‌توانید به این موضوع  در تبلیغات خود اشاره کنید و اجازه استفاده از لوگوی ما را خواهید داشت. ما انتظار هیچ پاداشی نداریم و به دلیل همسویی با ماموریت شما، همبستگی خود را ابراز می‌کنیم.”

 

معرفی سخنرانان ویژه و کلیدی

 

اسپیرو دی اورفانوس

اورفانوس مدیر برنامه‌ی فوق دکتری دانشگاه نیویورک در روان درمانی و روانکاوی است. او مدیر سابق کلینیک روان‌درمانی‌ و روانکاوی همین دانشگاه از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۹ بود، زمانی که لوییس آرون مسولیت برنامه‌ی فوق‌دکترا را داست. پس از مرگ آرون، اورفانوس جانشین وی شد. وی پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات بیزانس و یونان مدرن، کالج کوئینز، و دانشگاه نیویورک است. اسپیرو رئیس سابق انجمن بین‌المللی روانکاوی رابطه‌ای(IARPP)، و دیویژن ۳۹ انجمن روان‌شناسی آمریکا است. وی همچنین عضو هیات تحریریه مجله‌ی سایکوآنالزیس دیالوگ، مجله ترکیه‌ای ادغام روان درمانی و چند مجله‌ی دیگر است. او عضو هیئت علمی و مؤسس مرکز مطالعات رابطه‌ای استفن میچل و عضو هیئت موسس IARPP است. او همچنین عضو هیئت مشاوران موزه فروید در (وین) است.

دیوید تیتلمن

تیتلمن روان‌‌پزشک و روانکاو عضو انجمن جهانی روانکاوی است و در مرکز ملی تحقیقات و پیشگیری از خودکشی در دانشگاه کارولینسکا سوئد کار می‌کند. وی در زمینه‌ی روان‌شناسی بالینی و روانکاوی تحقیق می‌کند و در حال حاضر بر پروژه‌های خودکشی و روان‌پریشی، سلامت روان و خطر خودکشی در میان پناهجویان در سوئد و جنبه‌های اخلاقی پیشگیری از خودکشی نظارت می‌کند.  علاوه بر این، تحقیقات خود او بر تجربه‌های نزدیک به زمان خودکشی که توسط نویسندگان و شاعران برجسته نقل شده است، متمرکز است. او در همین زمینه در کنگره‌ی چهارم سخنرانی خواهد کرد.

سزار آلفونسو

استاد روان‌پزشکی در دانشگاه کلمبیا، استاد روان‌پزشکی در دانشگاه اندونزی، و استاد مدعو در دانشگاه ملی مالزی و در دانشگاه Prince of Songkla در تایلند است. او به عنوان رئیس فدراسیون جهانی روان درمانی (WFP) خدمت می‌کند و برای دو سه سال متوالی رئیس بخش روان‌درمانی انجمن جهانی روان‌‌پزشکی (WPA) بود.

کار آکادمیک اخیر دکتر آلفونسو شامل مطالعه جنبه‌های زیستی-اجتماعی و ترنسکالچرال خودکشی، و طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی روان‌درمانی است.  او دوره‌های روان‌درمانی را با حمایت WFP و WPA برای روان‌‌پزشکان و کارآموزان اولیه در کشورهای دارای منابع علمی محدود در آسیا و آفریقا طراحی کرده است.

او یکی از اعضای برجسته انجمن روان‌پزشکی آمریکا (DFAPA) است. او همچنین عضو آکادمی روان‌پزشکی ارتباطی مشاوره (FACLP)، آکادمی پزشکی نیویورک (FNYAM) و آکادمی روان‌پزشکی و روانکاوی روان پویای آمریکا (FAAPDPP) است.  او به عنوان رئیس AAPDPP از ۱۲-۲۰۱۰ خدمت کرد. وی دو بار جایزه Teichner را دریافت کرده. سزار سردبیر مجله Psychodynamic Psychiatry است.

استیون کوچاک

دکتر استیون کوچاک، روانکاو، روان‌درمانگر، و مشاور بالینی در بخش خصوصی در شهر نیویورک است. او سردبیر سابق و سردبیر مشاور ارشد کنونی دیدگاه‌های روانکاوی: مجله بین‌المللی ادغام و نوآوری و سردبیر سری کتاب دیدگاه‌های رابطه‌ای از روتلج است.  استیون نویسنده‌ی کتاب «انقلاب رابطه‌ای در روانکاوی و روان‌درمانی» (کنفر، ۲۰۲۱- در دست ترجمه در ایران توسط امیرحسین جلالی ندوشن) مشارکت‌کننده و ویراستار کتاب «پیام‌های بالینی تجربه زندگی روانکاو: وقتی شخصی حرفه‌ای می‌شود» (راتلج، ۲۰۱۴)  است. وی ویراستار (به همراه آدرین هریس) میراث ساندور فرنسی: از شبح تا اجداد (راتلج، ۲۰۱۵) نیز می‌باشد.

وی پیش‌تر ریاست انجمن بین‌المللی روانکاوی و روان‌درمانی رابطه‌ای را در اختیار داشته و هم‌اکنون به عنوان عضو بورد این نهاد حضور دارد.

جین مگانیا

کتاب‌های او «دگرگونی‌های صمیمی»، «کودک خاموش»، و «خلاقیت و حالات روانی» است که همه نشان می‌دهد چگونه مشاهده دقیق و درک همدلانه از نوزادان و کودکان و همکاری با والدین می تواند حق نوزادان را برای مراقبت خوب از سوی والدین تضمین کند.  آموزگاری، سرپرستی خدمات روان درمانی در بیمارستان بزرگ اورموند استریت برای کودکان و مشاور روان‌درمانگر در مرکز Ellern Mede برای اختلالات خوردن در لندن در تجربه‌های او دیده می‌شود. همزمان او سالها در کلینیک Tavistock لندن آموزش دیده و تدریس کرده است.

روانکاوی را بهترین تجربه یادگیری می‌داند که به عنوان دکترای روان‌درمانگر کودک و نوجوان، روان‌درمانگر خانواده و روان‌درمانگر بزرگسالان در کلینیک تاویستوک لندن آموخته.

وی در فلورانس و ونیز ایتالیا تدریس کرده، در لندن به عنوان یک درمانگر خصوصی کودک، بزرگسال و خانواده کار  کرده و در لندن و در بسیاری از کشورها از جمله اروپا، ایالات متحده آمریکا، آمریکای جنوبی، ترکیه، سخنرانی یا تدریس نموده‌.

ژیل شارف از زبان خودش

سلام،

من پزشک روان‌پزشک و روانکاوی هستم که با بزرگسالان و کودکان کار می‌کنم. با بزرگسالان و نوجوانان در صورت نیاز از کاناپه و با کودکان از بازی استفاده می‌کنم. همچنین با افراد، زوج‌ها و خانواده‌ها در روان‌درمانی تحلیلی کار می‌کنم.

من اهل اسکاتلند هستم و در ادینبورگ، اسکاتلند و لندن، انگلستان به عنوان یک روان‌پزشک آموزش دیدم و پس از مهاجرت به ایالات متحده، آموزش تحلیلی خود را در واشنگتن دی سی آمریکا به پایان رساندم. من توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا (۱۹۹۰) و هیئت مدیره روان‌درمانی آمریکا (۲۰۱۵) در تحلیل بزرگسالان و کودکان مورد تأیید قرار گرفته‌ام. من استاد بالینی روان‌پزشکی در دانشگاه جورج‌تاون هستم و نویسنده بسیاری از کتاب‌ها درباره درمان تحلیلی هستم.

با شوهرم دیوید، ۲۵ سال پیش IPI را به عنوان یک جامعه یادگیری مادام‌العمر برای روان‌درمانگرانی مانند ما، افرادی که علاقه به رویکرد روابط ابژه دارند، تأسیس کردیم.

بسیار خوشحالم که بتوانم بینش روان‌درمانی را به دانشجویان و همکاران و در فرهنگ‌های مختلف دیگری که می‌توانم از آنها چیزی درباره درک وضعیت انسان یاد بگیرم انتقال دهم.

استفانو بولونینی

او  روان‌پزشک، روانکاو آموزشی و ناظر و رئیس سابق انجمن روانکاوی ایتالیا است.  او همچنین رئیس اسبق انجمن بین.المللی روانکاوی، و بنیانگذار و رئیس سابق فرهنگ لغت روانکاوی بین منطقه‌ای IPA است.  بولونینی نویسنده‌ی بیش از ۲۵۰ مقاله و چندین کتاب است که به زبان‌های مختلف منتشر شده است.

او در بولونیا، ایتالیا زندگی و کار می‌کند.

 

دیگر سخنرانان مدعو

دانلیه کنوفو

دبورا لوپنیتز

مارگارت و مایکل راستین

دیوید شارف

علی‌رضا طاهری

سهیلا کیانی

هادی رحیمی دانش

علی‌رضا تغابنی

باوند بهپور

دنیس شلبی

کامران علی‌پناهی

افسانه علیسبحانی

محمد صنعتی

انجمن روانپزشکان ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *